Lengkapkan ayat di bawah dengan kata kerja tak transitif.
Menjadi runtuh beransur hinggap berdoa
menguning tinggal beratap memutih berbual-bual
1.keadaan di kampung itu_____baik setelah harimau itu ditembak.
2.Kami______di kampung sejak sepuluh tahun yang lalu.
3.Pelancong itu kagum melihat padi di sawah yang sedang_______.
4.Pengemis itu tidur _______embun.
5.Meim Ling bercita-cita untuk _________guru.
6.Pohon yang rimbun itu adalah tempat burung-burung___________.
7.Miza selalu______semoga kedua-dua orang ibu dan bapanya sihat selalu.
8.Bangunan lama itu telah ______dalam kejadian gempa bumi.
9.Rambut datuk_____kerana usianya telah lanjut.
10.Ayah sedang _________ di telefon.
Jawapan
1.beransur 2.tinggal 3.menguning 4.beratap 5.menjadi
6.hinggap 7.berdoa 8.runtuh 9.memutih 10.berbual-bual
4/27/2012
Kata kerja transitif
Isikan tempat kosong dengan kata kerja transitif yang sesuai
membaca menggalakkan membuat membimbing melayari
mendapatkan melihat menendang memasukkan membeli
1.Murid-murid sedang__________internet di dalam komputer.
2.Ayah______saya untuk menjadi seorang doktor apabila dewasa nanti.
3.Aini sedang ______kerja sekolahnya di dalam kelas.
4.Cokgu Rashid_____anak-anak muridnya di dalam bilik darjah.
5.Saya _____maklumat tentang Kuala Lumpur melalui pembacaan yang banyak.
6.Jane_____buku-bukunya ke dalam beg sebelum pulang ke rumah.
7.Saya _____dengan teliti ketika guru menulis di papan hitam.
8.Abu_____bola itu ke tengah padang.
9.Murid-murid Kelas 3 Hijau sedang _____buku-buku cerita di perpustakaan.
10.Pada waktu rehat,murid-murid_____makanan di kantin.
Jawapan
1.melayari 2.menggalakkan 3.membuat 4.membimbing 5.mendapatkan
6.memasukkan 7.melihat 8.menendang 9.membaca 10.membeli
membaca menggalakkan membuat membimbing melayari
mendapatkan melihat menendang memasukkan membeli
1.Murid-murid sedang__________internet di dalam komputer.
2.Ayah______saya untuk menjadi seorang doktor apabila dewasa nanti.
3.Aini sedang ______kerja sekolahnya di dalam kelas.
4.Cokgu Rashid_____anak-anak muridnya di dalam bilik darjah.
5.Saya _____maklumat tentang Kuala Lumpur melalui pembacaan yang banyak.
6.Jane_____buku-bukunya ke dalam beg sebelum pulang ke rumah.
7.Saya _____dengan teliti ketika guru menulis di papan hitam.
8.Abu_____bola itu ke tengah padang.
9.Murid-murid Kelas 3 Hijau sedang _____buku-buku cerita di perpustakaan.
10.Pada waktu rehat,murid-murid_____makanan di kantin.
Jawapan
1.melayari 2.menggalakkan 3.membuat 4.membimbing 5.mendapatkan
6.memasukkan 7.melihat 8.menendang 9.membaca 10.membeli
4/26/2012
4/25/2012
Latihan Penulisan
Jawapan
1.Malaysia terdapat banyak hutan yang belum diterokai.
2.Hutan menjadi tempat tinggal kepada haiwan liar.
3.Manusia menebang hutan untuk tujuan pembinaan rumah.
4.Penebangan hutan telah menyebabkan hakisan dan tanah runtuh.
5.Akibat pembangunan telah menyebabkan berlaku pencemaran alam sekitar.
4/24/2012
4/23/2012
Antonim
Antonim mempunyai erti atau maksud yang berlawanan dengan perkataan yang dinyatakan.
ada---tiada
adil---zalim
aman---huru-hara
ambil---beri
angkat---letak
atas---bawah
bangga---malu
bahagia---derita
bangun---duduk
bantah---setuju
basah---kering
benci---sayang
berani---takut
berat---ringan
bising---senyap
cantik---hodoh
cetek---dalam
cukup---kurang
datuk---nenek
deras---perlahan
dewasa---kanak-kanak
ejek---puji
ekor---kepala
faham---keliru
gelap---terang
gemuk---kurus
guru---murid
haiwan---manusia
harum---busuk
ingat---lupa
izin---larang
jernih---keruh
jual---beli
kanan---kiri
kaya---miskin
keluar---masuk
kosong---penuh
laju---lambat
licin---kesat
mahal---murah
malam---siang
manis---tawar
masam---masin
naik---turun
nipis---tebal
pagi---petang
panjang---pendek
pulang---pergi
rendam---jemur
runtuh---tegak
sakit---sihat
selamat---bahaya
sana---sini
susun---selerak
tajam---tumpul
tamat---mula
tekun---malas
usir---ajak
ya---tidak
zalim---adil
rosak-
ada---tiada
adil---zalim
aman---huru-hara
ambil---beri
angkat---letak
atas---bawah
bangga---malu
bahagia---derita
bangun---duduk
bantah---setuju
basah---kering
benci---sayang
berani---takut
berat---ringan
bising---senyap
cantik---hodoh
cetek---dalam
cukup---kurang
datuk---nenek
deras---perlahan
dewasa---kanak-kanak
ejek---puji
ekor---kepala
faham---keliru
gelap---terang
gemuk---kurus
guru---murid
haiwan---manusia
harum---busuk
ingat---lupa
izin---larang
jernih---keruh
jual---beli
kanan---kiri
kaya---miskin
keluar---masuk
kosong---penuh
laju---lambat
licin---kesat
mahal---murah
malam---siang
manis---tawar
masam---masin
naik---turun
nipis---tebal
pagi---petang
panjang---pendek
pulang---pergi
rendam---jemur
runtuh---tegak
sakit---sihat
selamat---bahaya
sana---sini
susun---selerak
tajam---tumpul
tamat---mula
tekun---malas
usir---ajak
ya---tidak
zalim---adil
rosak-
4/21/2012
Sinonim
insaf---sedar
insan---manusia
izin---kebenaran
jaja---jual
jenis---macam
jendela---tingkap
jiran---tetangga
jujur---tulus
kawan---rakan
kemas---rapi
kini---sekarang
lambang---tanda,simbol
lantang---kuat,nyaring
larang---tegah
lihat---pandang
lurus---tegak
mahir---cekap
mampu---boleh
marah---berang,murka
maut---mati
minda---fikiran
mustahak---penting
nakal---jahat
nyenyak---lena
orang---manusia
otak---akal
palsu---tiruan
pandang---tengok
patuh---taat
pupus---lenyap
rela---sudi
roboh---runtuh
saji---hidang
suruh---perintah
tabiat---perangai
tepat---betul
tentu---pasti
usah---jangan
warung---gerai
wajar---patuh
waktu---masa
yakin---percya
zaman---kurun
ziarah---lawat
insan---manusia
izin---kebenaran
jaja---jual
jenis---macam
jendela---tingkap
jiran---tetangga
jujur---tulus
kawan---rakan
kemas---rapi
kini---sekarang
lambang---tanda,simbol
lantang---kuat,nyaring
larang---tegah
lihat---pandang
lurus---tegak
mahir---cekap
mampu---boleh
marah---berang,murka
maut---mati
minda---fikiran
mustahak---penting
nakal---jahat
nyenyak---lena
orang---manusia
otak---akal
palsu---tiruan
pandang---tengok
patuh---taat
pupus---lenyap
rela---sudi
roboh---runtuh
saji---hidang
suruh---perintah
tabiat---perangai
tepat---betul
tentu---pasti
usah---jangan
warung---gerai
wajar---patuh
waktu---masa
yakin---percya
zaman---kurun
ziarah---lawat
sinonim
arif---bijak
asyik---leka
atur---susun
awas---waspada
bah---banjir
bakti---jasa
belas----kasihan
bengis---ganas
berita---khabar
bongkak---sombang
buas---luas
cacat---cela
cahaya---sinar
cantik---lawa,jelita
cemar----kotor,keji
cepat---laju,pantas
cerdik---pindar
datang---sampai,tiba
dekat---hampir
diam---tinggal
didik---bimbing
dusun---kebun
elok---cantik
enggan---ingkar
faham---mengerti
fakir---miskin
foto---gambar
ganti---tukar
ganjil---aneh
gaya---cara
gigih---tekun
hadir---datang
halau---usir
halus---kecil
hampa---kecewa
hantar---kirim
hendak---mahu
hilang---lenyap
hingga---sampai
hisap---sedut
ganjil---aneh
gaya---cara
gigih---tekun
hadir---datang
halau---usir
halus---kecil
hampa---kecewa
hantar---kirim
hendak---mahu
hilang---lenyap
hingga---sampai
hisap---sedut
4/20/2012
Kata Perintah
Gariskan jawapan yang paling sesuai.
1.(Silalah , Janganlah) kamu mengulangi kesalahan itu lagi.
2.(Jemput , Tolong )bawakan saya bakul yang berisi buah rambutan itu.
3.(Silalah , Usahlah )kamu mengingati peristiwa itu lagi.
4."(Jemput , Harap )awak dapat datang pada malam ini,"kata Iffa.
5."Syed ,Midah (mintalah ,jemputlah ) makan masakan saya ini,"kata Janet.
6.(Haraplah ,Usahlah ) diratapi orang yang telah pergi.
7.(Jangan ,Tolong )buangkan sampah itu ke dalam tong sampah.
8.(Jemputlah , Janganlah )bermain berhampiran lombong itu.
9.(Sila ,Harap) kalian dapat menerima keputusan ini dengan hati yang terbuka.
10.(Minta , Sila )beratur untuk membeli makanan.
Jawapan
1. Janganlah 2. Tolong 3. Usahlah 4. Harap 5.jemputlah
6.Usah 7. Tolong 8. Janganlah 9. Harap 10.Sila
4/19/2012
Kata Ganda
Bulatkan jawapan yang betul
1.Pegang tiang itu______supaya tidak tumbang.
A.kuat-kuat B.rapat-rapat C..cepat-cepat D.lambat-lambat
2._____itu dipasang untuk menakutkan burung.
A.anak-anak B.orang-orang C.layang-layang D.gambar-gambar
3.Ambil rambutan yang_____ sahaja untuk dijual.
A.muda-muda B.masin-masin C.masak-masak D.masam-masam
4.Air minuman di dalam _____sungguh dingin.
A.lelabu B.bebuli C.bebola D.dedaun
5.Ah Boon menjumpai telur ______di tepi sungai itu.
A.lelabi B.lelumba C.lelabah D.lelayang
6.Tam Loo menjual______seperti karipap dan popia.
A.kuih-muih B.lauk-pauk C.buah-buahan D.sayur-sayuran
7.Kasut sukan itu dibeli di pusat ______.
A.beli-belah B.muda-mudi C.dansa-dansi D.warna-warni
8.Jalan itu menjadi tempat orang _______ke pejabat.
A.gopoh-gapah B.kelam-kabut C.keluh-kesah D.lalu-lalang
9.Tiang rumah itu repuh dimakan________.
A.labah-labah B.riang-riang C.kura-kura D.anai-anai
10.Pokok itu kelihatan cerah diterangi_________.
A.aji-aji B.kelip-kelip C.kupu-kupu D.tupai-tupai
Jawapan
1. A 2.B 3.C 4.A 5.A 6.A 7.A 8.D 9.D 10.B
1.Pegang tiang itu______supaya tidak tumbang.
A.kuat-kuat B.rapat-rapat C..cepat-cepat D.lambat-lambat
2._____itu dipasang untuk menakutkan burung.
A.anak-anak B.orang-orang C.layang-layang D.gambar-gambar
3.Ambil rambutan yang_____ sahaja untuk dijual.
A.muda-muda B.masin-masin C.masak-masak D.masam-masam
4.Air minuman di dalam _____sungguh dingin.
A.lelabu B.bebuli C.bebola D.dedaun
5.Ah Boon menjumpai telur ______di tepi sungai itu.
A.lelabi B.lelumba C.lelabah D.lelayang
6.Tam Loo menjual______seperti karipap dan popia.
A.kuih-muih B.lauk-pauk C.buah-buahan D.sayur-sayuran
7.Kasut sukan itu dibeli di pusat ______.
A.beli-belah B.muda-mudi C.dansa-dansi D.warna-warni
8.Jalan itu menjadi tempat orang _______ke pejabat.
A.gopoh-gapah B.kelam-kabut C.keluh-kesah D.lalu-lalang
9.Tiang rumah itu repuh dimakan________.
A.labah-labah B.riang-riang C.kura-kura D.anai-anai
10.Pokok itu kelihatan cerah diterangi_________.
A.aji-aji B.kelip-kelip C.kupu-kupu D.tupai-tupai
Jawapan
1. A 2.B 3.C 4.A 5.A 6.A 7.A 8.D 9.D 10.B
4/18/2012
Kata Ganda
1.buku-buku------banyak buku
2.kecil-kecil------semuanya kecil
3.masam-masam------semuanya masam
4.api-api------sejenis serangga
5.orang-orang-------patung orang
6.rama-rama-------sejenis serangga
7.bebuli------bekas berbentuk bulat
8.jejari-----benda seakan-autan jari
9.lelabi-----haiwan seperti kura-kura
10.lelaki----jantina manusia
11.peparu----organ dalam dada manusia
12.tetupai-----tupai-tupai
13.sesungut-----alat perasa serangga
14.berjalan-jalan--------bersiar-siar
15.lama-kelamaan------semakin lama
16.masak-memasak------kerja-kerja memasak
17.sapu-menyapu--------saling menyapu
18.cucu-cicit---------keturunan
19.gerak-geri--------kelakuan
20.gopoh-gapah-----------terburu-buru
21.kaya-kayan-------sangat kaya
22.kuih-muih--------bermacam-macam kuih
23.sayur-mayur-------pelgagai jenis sayur
24.teka-teki-------soalan untuk menduga
25.ulang-alik-----datang dan pergi berulang kali
4/17/2012
Kata Seru
Pilih jawapan yang paling sesuai.
1._______anak-anakku,dengarlah nasihat ayahmu supaya rajin belajar.
A. Wah B. Wahai C. Aduh D.Hai
2._________,terangnya warna baju yang kamu pakai hari ini!
A. Eh B. Cis C. Wah D. Amboi
3._________,nama saya Sher Lean!Saya murid baharu di sekolah ini.
A. Ah B. Hai C. Aduhai D. Eh
4.____,usah kau percaya kata-katanya jika tidak mahu tertipu!
A. Amboi B. Wah C. Cis D. Ah
5.________,sakitnya perut aku selepas makan di gerai itu!
A. Wahai B. Aduhai C. Wah D Aduh
6.______,jika begitu benarlah khabar yang kami terima pada pagi tadi!
A. Nah B. Oh C. Eh D. Ah
7._______,kamu semakin bijak dan aktif kurikulum sekarang!
A. Hai B. Eh C. Wah D. Nah
8._____,kamu telah berjaya menjadi johan dalam pertandingan melukis!
A. Cis B. Oh C. Syabas D. Amboi
Jawapan
1 B 2. D 3. B 4. D 5. D 6. B 7. C 8. C
1._______anak-anakku,dengarlah nasihat ayahmu supaya rajin belajar.
A. Wah B. Wahai C. Aduh D.Hai
2._________,terangnya warna baju yang kamu pakai hari ini!
A. Eh B. Cis C. Wah D. Amboi
3._________,nama saya Sher Lean!Saya murid baharu di sekolah ini.
A. Ah B. Hai C. Aduhai D. Eh
4.____,usah kau percaya kata-katanya jika tidak mahu tertipu!
A. Amboi B. Wah C. Cis D. Ah
5.________,sakitnya perut aku selepas makan di gerai itu!
A. Wahai B. Aduhai C. Wah D Aduh
6.______,jika begitu benarlah khabar yang kami terima pada pagi tadi!
A. Nah B. Oh C. Eh D. Ah
7._______,kamu semakin bijak dan aktif kurikulum sekarang!
A. Hai B. Eh C. Wah D. Nah
8._____,kamu telah berjaya menjadi johan dalam pertandingan melukis!
A. Cis B. Oh C. Syabas D. Amboi
Jawapan
1 B 2. D 3. B 4. D 5. D 6. B 7. C 8. C
4/16/2012
Kata Tanya
Isikan tempat kosong dalam ayat-ayat berikut dengan kata tanya yang sesuai.
1.___________lelaki itu sering termenung di situ ?
2.__________nama menara yang tinggi itu ?
3.Lagu itu ditujukan kepada _________?
4.________dapat kubalas jasa ibu bapku ?
5._________guru kelas kita yang baharu ?
6._________jumlah gula-gula di dalam balang ini ?
7.__________kanak-kanak itu menangis ?
8._______kita akan sampai di tempat itu ?
9.__________yang sedang difikirkan oleh ayah ?
10.Jelapang padi banyak terdapat di negeri __________?
Jawapan
1.Mengapakah 2.Apakah 3.siapa 4.Bilakh 5.Siapakah
6.Berapakah 7.Mengapakah 8.Bilakah 9.Apakah 10.mana
1.___________lelaki itu sering termenung di situ ?
2.__________nama menara yang tinggi itu ?
3.Lagu itu ditujukan kepada _________?
4.________dapat kubalas jasa ibu bapku ?
5._________guru kelas kita yang baharu ?
6._________jumlah gula-gula di dalam balang ini ?
7.__________kanak-kanak itu menangis ?
8._______kita akan sampai di tempat itu ?
9.__________yang sedang difikirkan oleh ayah ?
10.Jelapang padi banyak terdapat di negeri __________?
Jawapan
1.Mengapakah 2.Apakah 3.siapa 4.Bilakh 5.Siapakah
6.Berapakah 7.Mengapakah 8.Bilakah 9.Apakah 10.mana
Kata Adjektif
Gariskan kata adjektif yang betul.
1.Pisau yang digunakan oleh emak itu sangat (tajam ,kemek ).
2.Seluar itu dibeli oleh abang di pasar raya dengan harga yang (murah , rendah ).
3.Kereta itu (kemek ,sempit )setelah dilanggar oleh lori sampah.
4.Rumahnya (sempit ,pendek ) kerana dipenuhi perabot antik.
5.Minyak wangi yang berbau (harum ,busuk )itu dihadiahkan kepada ibunya.
6.Kulit bayi itu sungguh (kasar ,halus ) seperti kapas.
7.Rizal kelihatan (segak , cantik ) apabila memakai baju Melayu.
8.Roket yang membawa angkasawan Malaysia itu meluncur dengan (segera ,laju)
ke angkasa.
9.Pemain bola itu ( lincah ,lembap ) menggelecek bola hingga berjaya menjaringkan
tiga gol.
10.Jeffery sangat (sayang ,benci )akan binatang peliharaannya.
Jawapan
1.tajam 2.murah 3.kemek 4.sempit 5.harum
6.halus 7.segak 8.laju 9.lincah 10.sayang
1.Pisau yang digunakan oleh emak itu sangat (tajam ,kemek ).
2.Seluar itu dibeli oleh abang di pasar raya dengan harga yang (murah , rendah ).
3.Kereta itu (kemek ,sempit )setelah dilanggar oleh lori sampah.
4.Rumahnya (sempit ,pendek ) kerana dipenuhi perabot antik.
5.Minyak wangi yang berbau (harum ,busuk )itu dihadiahkan kepada ibunya.
6.Kulit bayi itu sungguh (kasar ,halus ) seperti kapas.
7.Rizal kelihatan (segak , cantik ) apabila memakai baju Melayu.
8.Roket yang membawa angkasawan Malaysia itu meluncur dengan (segera ,laju)
ke angkasa.
9.Pemain bola itu ( lincah ,lembap ) menggelecek bola hingga berjaya menjaringkan
tiga gol.
10.Jeffery sangat (sayang ,benci )akan binatang peliharaannya.
Jawapan
1.tajam 2.murah 3.kemek 4.sempit 5.harum
6.halus 7.segak 8.laju 9.lincah 10.sayang
4/14/2012
Kata kerja
Isikan tempat kosong dengan perkataan yang sesuai.
bersenam memeriksa mengecat menggalas terbabas
menanggalkan mengetuai mendukung mengupas membubuh
1.Pekerja-pekerja sedang sibuk_______dinding rumah jutawan itu.
2.Kumar______baja supaya sayur-sayurnya dapat tumbuh dengan subur.
3.Kami_________kasut sebelum memasuki rumah Siti Aishah.
4.Setiap pagi saya_______beg sekolah yang berat ke sekolah.
5.Kakak Xue Min __________buah epal menggunakan sebilah pisau kecil.
6.Cikgu Loi akan ________rombongan sambil belajar ke Pulau Redang.
7.Setiap hari Rabu,saya dan rakan-rakan sekelas_______di padang sekolah.
8.Bas ekspres itu______lalu melanggar bahu jalan.
9.Kumar______adik kecilnya yang menangis teresak-esak.
10.Cikgu Chandran sedang ______karangan yang kami tulis.
Jawapan
1.mengecat 2.membubuh 3.menanggalkan 4.menggalas 5.mengupas
6.mengetuai 7.bersenam 8.terbabas 9.mendukung 10.memeriksa
bersenam memeriksa mengecat menggalas terbabas
menanggalkan mengetuai mendukung mengupas membubuh
1.Pekerja-pekerja sedang sibuk_______dinding rumah jutawan itu.
2.Kumar______baja supaya sayur-sayurnya dapat tumbuh dengan subur.
3.Kami_________kasut sebelum memasuki rumah Siti Aishah.
4.Setiap pagi saya_______beg sekolah yang berat ke sekolah.
5.Kakak Xue Min __________buah epal menggunakan sebilah pisau kecil.
6.Cikgu Loi akan ________rombongan sambil belajar ke Pulau Redang.
7.Setiap hari Rabu,saya dan rakan-rakan sekelas_______di padang sekolah.
8.Bas ekspres itu______lalu melanggar bahu jalan.
9.Kumar______adik kecilnya yang menangis teresak-esak.
10.Cikgu Chandran sedang ______karangan yang kami tulis.
Jawapan
1.mengecat 2.membubuh 3.menanggalkan 4.menggalas 5.mengupas
6.mengetuai 7.bersenam 8.terbabas 9.mendukung 10.memeriksa
Kata Hubung
Isi tempat kosong dengan perkataan yang sesuai.
dan tetapi kerana hingga agar
lalu sambil atau
1.Ayah menutup pintu _____________terlupa menguncikannya.
2.Adik menangis ___________hendak minum susu.
3.Salmi ___________kawannya selalu ke perpustakaan untuk mengulang kaji pelajaran.
4.Karim bekerja _______larut malam untuk menyara keluarganya yang ramai.
5.Yoke Mei terpaksa memilih sama ada hendak pergi ke Melaka ______
Pulau Pinang.
6.Kakak menyapu sampah __________dibuangnya ke dalam tong.
7.Datuk membaca surat khabar _______minum kopi panas.
8.Nenek ________Adila ke pasar dengan menaiki bas.
9.Teck Yip belajar bersungguh-sungguh________berjaya pada masa hadapannya.
10.Seluarnya sudah ketat ________badannya sudah berisi.
Jawapan
1.tetapi 2.kerana 3.dan 4.hingga 5.atau
6.lalu 7.sambil 8.dan 9.agar 10.kerana
dan tetapi kerana hingga agar
lalu sambil atau
1.Ayah menutup pintu _____________terlupa menguncikannya.
2.Adik menangis ___________hendak minum susu.
3.Salmi ___________kawannya selalu ke perpustakaan untuk mengulang kaji pelajaran.
4.Karim bekerja _______larut malam untuk menyara keluarganya yang ramai.
5.Yoke Mei terpaksa memilih sama ada hendak pergi ke Melaka ______
Pulau Pinang.
6.Kakak menyapu sampah __________dibuangnya ke dalam tong.
7.Datuk membaca surat khabar _______minum kopi panas.
8.Nenek ________Adila ke pasar dengan menaiki bas.
9.Teck Yip belajar bersungguh-sungguh________berjaya pada masa hadapannya.
10.Seluarnya sudah ketat ________badannya sudah berisi.
Jawapan
1.tetapi 2.kerana 3.dan 4.hingga 5.atau
6.lalu 7.sambil 8.dan 9.agar 10.kerana
4/13/2012
Kata Sendi Nama
Isikan kata sendi nama di tempat yang sesuai di bawah.
1.Yusri sedang menulis surat _____________kawannya.
2.Jam tangan itu ialah hadiah ________ayahnya.
3.Kelly pergi ke kelas tambahan __________hari Ahad.
4.Pekedai itu memulangkan wang baki_______mak cik itu.
5.Abang terpaksa tidur lewat _______menyiapkan kerjanya yang akan dibentangkan esok.
6.Beg itu diperbuat _________kulit buaya.
7.Emak selalu menunggu ayah _______perhentian bas itu selepas pulang dari kerja.
8.Pada hari esok,kami akan berangkat ______Kuala Lumpur untuk bercuti.
9.Cikgu Hamidah sedang memberi taklimat ______keselamatan kepada murid-murid.
10.Wajahnya sama ________wajah ayahnya semasa muda.
Jawapan
1.untuk/kepada 2.daripada 3.setiap 4.kepada 5.kerana
6.daripada 7.di 8.ke 9.tentang 10.seperti
1.Yusri sedang menulis surat _____________kawannya.
2.Jam tangan itu ialah hadiah ________ayahnya.
3.Kelly pergi ke kelas tambahan __________hari Ahad.
4.Pekedai itu memulangkan wang baki_______mak cik itu.
5.Abang terpaksa tidur lewat _______menyiapkan kerjanya yang akan dibentangkan esok.
6.Beg itu diperbuat _________kulit buaya.
7.Emak selalu menunggu ayah _______perhentian bas itu selepas pulang dari kerja.
8.Pada hari esok,kami akan berangkat ______Kuala Lumpur untuk bercuti.
9.Cikgu Hamidah sedang memberi taklimat ______keselamatan kepada murid-murid.
10.Wajahnya sama ________wajah ayahnya semasa muda.
Jawapan
1.untuk/kepada 2.daripada 3.setiap 4.kepada 5.kerana
6.daripada 7.di 8.ke 9.tentang 10.seperti
Kata Ganti Nama
Gariskan kata ganti nama dalam ayat-ayat berikut.
1.Seluar adik saya telah terkoyak kerana terkena paku.
2."Saya minta maaf cikgu,"kata Harun.
3.Dia telah ditangkap oleh polis pada pagi tadi.
4.Kita mestilah menghormati orang yang lebih tua daripada kita.
5."Hamba ingin pergi berguru di sana,"kata Hang Lekir kepada rakan-rakannya.
6.Mereka dikehendaki berjumpa dengan beliau di pejabat sebentar lagti.
7.Sila isi borang ini dengan maklumat kamu selengkapnya.
8."Kamu mesti mendengar nasihat yang diberikan oleh guru."tegas guru besar.
9.Tuanku sedang beradu di kamarnya kerana gering.
10.Siapakah yang mendorong awak melakukan kerja itu?
Jawapan
1.saya 2.saya 3.dia 4.kita,kita 5.Hamba
6.Mereka,beliau 7.kamu 8.kamu 9.Tuanku,nya 10.awak
1.Seluar adik saya telah terkoyak kerana terkena paku.
2."Saya minta maaf cikgu,"kata Harun.
3.Dia telah ditangkap oleh polis pada pagi tadi.
4.Kita mestilah menghormati orang yang lebih tua daripada kita.
5."Hamba ingin pergi berguru di sana,"kata Hang Lekir kepada rakan-rakannya.
6.Mereka dikehendaki berjumpa dengan beliau di pejabat sebentar lagti.
7.Sila isi borang ini dengan maklumat kamu selengkapnya.
8."Kamu mesti mendengar nasihat yang diberikan oleh guru."tegas guru besar.
9.Tuanku sedang beradu di kamarnya kerana gering.
10.Siapakah yang mendorong awak melakukan kerja itu?
Jawapan
1.saya 2.saya 3.dia 4.kita,kita 5.Hamba
6.Mereka,beliau 7.kamu 8.kamu 9.Tuanku,nya 10.awak
4/12/2012
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
Tarikh : 10-4-2012(Selasa)
Masa : 10.15-10.45
Tahun : 3C
Bilangan murid : 44 orang
Matapelajaran : Bahasa Melayu
Tema /Tajuk : Alam sekitar
Sub tajuk : Siew Chin dengan Orang Utan
Pengetahuan Sedia Ada:
- Murid pernah membaca petikan berbentuk cerita semasa tahap 1.
- Murid pernah mempelajari penjodoh bilangan
Hasil Pembelajaran :Pada akhir pembelajaran, murid-murid dapat:
i. Menggunakan penjodoh bilangan dalam ayat.
ii. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 contoh penjodoh bilangan
iii. Membaca kuat perkataan dan penjodoh bilangan dengan sebutan dab intonasi yang betel dan memahami penjodoh bilangan dengan betul
iv. menambah dan meluaskan pengetahuan murid dalam penggunaan penjodoh bilangan
Fokus Utama :
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betel dan memahami perkara yang dibaca
Aras 3 ( i )
Membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul
Fokus Sampingan :
8.1 Mimbina dan menulis perkatan ,ayat tunggal dan ayat majmuk
Aras 1(i)
Melengkapkan dengan perkataan yang sesuai
Sistem Bahasa :
Tatabahasa : penjodoh bilangan
Kosa kata :pelanduk,sekawan ,muram tercemar,ditebang,berpindah
Pengisian kurikulum :
i) Ilmu : Sains,kajian tempatan
ii) Nilai murni : Kebersihan alam sekitar, semangat bermasyarakat,kesyukuran
iii ) Penggabungjalinan : Aspek tatabahasa dan kosa kata .
Kemahiran Bernilai Tambah :
1. Kemahiran Berfikir – membanding beza, mengenal pasti, menyenarai
2. Kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasi
3. Kemahiran Belajar Cara Belajar – membina maklumat
4. Kemahiran melihat, mendengar, bertutur, menulis
Bahan Bantu Mengajar :
Rujukan URL: (slaid/power point), LCD, laptop, video klip, skrin, kad perkataan.kertas mahjung,lembaran kerja
LANGKAH /MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI P&P
|
CATATAN
|
Set induksi
( 5 minit)
|
Guru menayangkan video klip yang mengandungi cerita dari petikan buku teks. Berdasarkan tayangan, guru menanyakan beberapa soalan :
1. Mengapakah sungai tercemar?
2. Bagaimana sungai yang tercemar?
3. Apakah perkataan yang berbaris dalam petikan?
Lampiran 1:
Video klip
|
1. Guru menayangkan video klip bersoal jawab tentangnya.
2. Guru mengaitkan
perkataan yang berbaris itu iaitu penjodoh bilangan dengan kemahiran yang akan diajar .
|
ABM :
laptop, skrin
Kemahiran :
melihat, mendengar dan bertutur.
Verbal Linguistik : Rujukan powerpoint
Nilai :
Menjaga kebersihan
sungai
|
Langkah 1
( 7 minit)
|
Menerangkan kegunaan penjodoh bilangan satu persatu melalui powerpoint di paparan skrin.
1. kawan
2. helai
3. berkas
4. sikat
5. longgok
Lampiran 2 :
Slaid power point
|
1. Guru mempamerkan slaid power point tentang penjodoh bilangan.
2. Guru meminta murid menyenaraikan contoh-contoh
penjodoh bilangan
3. Murid memberikan sekurang-kurangnya 3 contoh penjodoh bilangan
4. Guru memberi respon terhadap semua jawapan murid.
|
ICT Konstruktivisme Interpersonal
Verbal Linguistik
BBM :
Slaid power
point, laptop
Kemahiran: Melihat dan berfikir, mengenal pasti
Sistem bahasa:
Tatabahasa (penjodoh bilangan)
|
Langkah 2
( 8 minit)
|
Pembentukan kumpulan
1. Mencantumkan kad penjodoh bilangan.
CONTOH JAWAPAN
1. sekawan gajah
2. sekawan biri-biri
3. sekawan burung
4. sehelai kain
5. sehelai daun
6. seberkas kayu
7. seberkas rotan
8. seberkas lidi
9. sesikat pisang
10. selonggok durian
11. selonggok manggis
12. Selonggok sampah
13. selonggok ikan
14. sehelai kertas
15. selonggok batu
|
1. Guru mengedarkan kad penjodoh bilangan
2. . Murid diminta berbincang di dalam kumpulan untuk cantuman kad penjodoh bilangan.
3. Setiap wakil kumpulan diminta keluar mencantum kad .
4. Guru menyemak jawapan murid sambil memberi tunjuk ajar kepada murid.
5. Murid membaca rangkai kata penjodoh bilangan tersebut.
.
|
ICT
Sistem Bahasa
Tatabahasa (penjodoh bilangan
bertanya dan menjawab
KBKK:
Menjana idea
mendengar, membaca
Nilai :
Bekerjasama dalam kumpulan , berusaha dan rajin
Belajar cara belajar :
Membina maklumat
ABM:
-kad cantuman
|
Langkah 3
( 7 minit)
|
Memberi tugasan - isikan tempat kosong dengan penjodoh bilangan yang betul sebagai latihan pengukuhan
|
1. Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid.
2. Guru meminta murid mengisi tempat kosong dengan penjodoh bilangan yang betul
|
BBM:
-lembaran kerja Isi tempat kosong dengan penjodoh bilangan
|
Penutup
( 3 minit)
|
Ulangkaji penjodoh bilangan yang diajar hari ini iaitu kawan,helai,berkas,
sikat dan longgok.
Penutup sosial :
Rumusan pelajaran, pujian dan motivasi
|
1. Guru membuat rumusan secara soal-jawab tentang tajuk hari ini.
2. Guru memberi pujian dan motivasi atas penglibatan murid dalam aktiviti yang dijalankan.
3. Guru mengedarkan latihan pengukuhan kepada semua murid.
|
Kemahiran mendengar
|
Lampiran 2
Lampiran 3
Isi tempat kosong dengan penjodoh bilangan yang sesuai.
kawan longgok helai Berkas sikat
|
1. Se ________ batu di tepi jalan raya masih belum dibersihkan oleh pihak yang berkenaan.
2. Se_______________burung terbang ke sarang pada waktu senja.
3. Mereka tidak mampu mematahkan se ________ lidi yang diikat oleh ayah.
4. Pak Mat memikul se ___________kayu api.
5. Kebun pisangnya dimusnahkan oleh se___________gajah.
6. Ibu mengupas se ____________ pisang nangka untuk digoreng.
7. Kawasan itu dipenuhi beberapa __________ sampah.
8. Angin yang bertiup menyebabkan beberapa _________ daun berguguran.
9. Emak membeli dua ________pisang di pasar itu.
10. Se_______biri-biri sedang meragut di padang.
Langgan:
Catatan (Atom)